Bigbank 25 jaar: Internationale groei door innovatie
Bigbank, een internationale consumentenbank met het hoofdkantoor in Estland, bestaat dit jaar 25 jaar. Bigbank was na de onafhankelijkheid van Estland in 1991 een van de eerste private ondernemingen in het land. Sinds de oprichting in 1992 heeft de bank een sterke groei doorgemaakt, een groei die in grote mate is gedreven door internationalisering en innovaties. Bigbank is sinds 2012 in Nederland actief als online aanbieder van termijndeposito’s.
Bigbank werd in 1992 opgericht in Tartu. Als pionier in de markt in Estland was het de eerste bank die kleine leningen verstrekte en obligaties uitgaf voor de funding van de activiteiten. In 2004 was de Baltic Investment Group zoals de bank destijds heette, uitgegroeid tot de grootste kredietverstrekker in Estland. Dat jaar werden de obligaties van de kredietverstrekker ook voor het eerst genoteerd aan de beurs van Talinn.
In 2005 kreeg de onderneming een bankvergunning en werd de naam gewijzigd in Balti Investeeringute Grupi Pank AS ofwel BIG. Vanaf 2006 werden de bankactiviteiten deels gefinancierd met het uitgeven van termijndeposito’s in Estland. Met een marktaandeel van 0,5% was BIG een nichespeler achter de marktleiders van dat moment, Hansapank en SEB Eesti Ühispank, samen goed voor een marktaandeel van bijna 80%.
De internationalisering kreeg meer vorm in 2007, toen onder de nieuwe naam Bigbank de eerste buitenlandse vestiging werd geopend in Litouwen. Rating agency Moody's verleende Bigbank dat jaar ook voor het eerst een rating. Dat maakte een eerste internationale uitgifte van obligaties mogelijk, die werden genoteerd aan de beurs van Stockholm. Dat jaar werden de diensten van Bigbank door een samenwerking met het nationale postbedrijf ook beschikbaar in alle postkantoren in Letland.
In 2009 begon Bigbank met het aanbieden van termijndeposito’s in Duitsland, en werd het eerste kantoor geopend in Helsinki in Finland. De jaren daarna werden de activiteiten uitgebreid naar Oostenrijk (online deposito’s), Spanje (vestiging en consumentenleningen) en Nederland (online deposito’s).
In 2016 lanceerde de bank in Estland de eerste mobiele creditcard, die gebruikers in staat stelt via een app, dus zonder fysieke creditcard, overboekingen te doen of betalingen te verrichten. Ook op andere gebieden is Bigbank een vernieuwende bank. In Zweden bijvoorbeeld wordt samengewerkt met dealers van Apple in het Upgrade Plan. Met die service krijgen klanten automatisch de nieuwste versie van hun mobiele apparaten zodra die op de markt komen.
Bigbank streeft naar financiële en technische dienstverlening op het hoogste niveau en loopt op dat gebied voorop in Estland. De bank is een nieuw informatiesysteem, Nest, aan het ontwikkelen dat verdere groei mogelijk moet maken en ervoor moet zorgen dat de geboden oplossingen in overeenstemming zijn met de laatste ontwikkelingen en regelgeving.
De huidige strategie van Bigbank is gericht op werven van klanten met een lager risicoprofiel. De rente op leningen is aanzienlijk gedaald. Het doel is een winstgevende groei, voornamelijk in markten buiten Estland. Het risicomanagement van de bank wordt voortdurend verbeterd, net als de kwaliteit van de kredietportefeuille.
Bigbank valt onder toezicht van de financiële autoriteit in Estland, de Finantsinspektioon. De deposito’s van Bigbank worden gedekt onder het Estlands garantiestelsel, dat in lijn met de EU-richtlijn ingelegde termijndeposito’s inclusief de rente tot een bedrag van EUR 100.000 per klant garandeert.